دانلود مقاله آموزش و پرورش – معلم و مسائل اخلاقی جامعه
توضیحات
فایل آموزش و پرورش – معلم و مسائل اخلاقی جامعه
مقاله آموزش و پرورش ، معلم و مسائل اخلاقی جامعه
مختصر توضیحات :
چکیده
نظام آموزشی به کارخانهیی میماند که اگر چه ظاهرا هدف آن «آدمسازی» عنوان شده است اما معدودند افرادی که از زیر دندانه چرخهای آن، ذهن و زبان سالم به در ببرند. این نظام به واسطه کارکردی که دارد، نه عزتنفس لازم را برای دانشآموز به ارمغان میآورد ونه احترام دیگران را در نظر او برجسته میسازد. دانشآموزان به مثابه اشیایی بهطور چند نفری در جعبههایی به نام کلاس کنار هم چیده میشوند. همکلاسیها نه همدیگر را و نه معلمشان را انتخاب نمیکنند. همنشینیها بهطور تصادفی و انتصابی است. در نتیجه فضای ارتباطی با همدیگر در یک مقطع زمانی چندماهه، اعتماد و اطمینان لازم را ندارد. در طول زمان یکسری اطلاعات به آنها آموزش داده شده و آنها ناچارند پس از مدتی همان مطالب را پردازش کنند. ارتباط و دیالوگ میان بچهها قدغن و معلم متکلم وحده است. مهمتر ازهمه، آنها به عنوان یک نیروی انسانی ذخیره تلقی میشوند که در آینده به درد جامعه خواهند خورد، پس ضمن اینکه پا روی دل و احساسشان میگذارند، باید دروسی را فرا گیرند که آموزش و پرورش فکر میکند، به درد خواهد خورد. با این وجود این فضا نمیتواند و نباید بدون قاعده و مقررات باشد و همین نقطه امیدی برای حضور به موقع اخلاق است. تا پیش از این جامعه در سایه سار اخلاق نشسته بود و کوچهها کم و بیش به دست یکی، دو سلام فتح میشدند. ارتباط بین خانه، مدرسه، مسجد و بازار چنان قوی بود که هرچه دیده میشد، جز خیر، تعاون و همدلی نبود. شاید چون ضعف و خلأ اخلاقی محسوس نبود، نظام آموزشی نیز مسوولیتی در این باره نداشت. امروزه اما آدمی کودکی خودش را گم کرده است و درقحطی آب، هوا، اخلاق و خوبی به سختی نفس میکشد. خانوادهها دیگر کارکرد پیشین خویش را از دست دادهاند. وجود طلاق روانی میان والدین، بروز پدیده تک فرزندی،تجملگرایی، کارمضاعف بیرون از خانه، مشکلات ترافیک، دوری از پدرو مادربزرگ و سایر بستگان، تنها برخی از عوامل مخل عملکرد خانواده محسوب میشوند. برای مثال، در گذشته همه افراد خانواده برای صرف غذا دور یک سفره جمع میشدند و این باعث ایجاد و تقویت روابط میان افراد میشد ولی حالا با وجود فستفودها، این ارتباطها کم شده است. در نتیجه تنها گزینه موجود، روی آوردن به مدرسه است.
فهرست مطالب :
چکیده
مقدمه
اهداف و روش پژوهش
مفهوم شناسی اخلاق – علم اخلاق
تربیت اخلاقی
زمینه سازی
زمینه سازی در آموزش و پرورش
اخلاق و اهداف آموزش و پرورش
اخلاق و محتوای تعلیم و تربیت
راهکارهای زمینه سازی تربیت اخلاقی در نظام آموزشی
1. توجه به اهمیت و ارزش اخلاق (اخلاق گرایی
الف) ایجاد فضای اخلاقی در محیط آموزشی
ب) محبت معلم نسبت به دانش آموز
2. پاکسازی رذایل
الف) روش های اصلاح رذایل
3. زیبا سازی اخلاقی
الف) آگاهی سازی و بصیرت افزایی اخلاقی
-
تشویق به تفکر در مسائل اخلاقی
ب) پرورش گرایش ها و عادت های مطلوب اخلاقی
یکم. ترغیب و ترهیب
دوم. تحریک انگیزه های ایمانی
سوم. ارائه الگو
چهارم. توصیه به وادارسازی رفتارهای پسندیده بر نفس
نتیجه گیری
منابع و ماخذ
- ۹۵/۰۵/۱۲